Codi ètic Pizzerías Carlos

Descarregar pdf

PIZZERÍAS DI CARLO, S.L. (en endavant, “Pizzería Carlos” o la “Companyia”) és una companyia que té com a activitat principal l’elaboració, producció, comercialització i distribució de productes elaborats, principalment “pizzes artesanes”, per al consum als seus locals propis i als locals franquiciats, incloent-hi el servei delivery.

Pizzería Carlos s’ha proposat el repte de ser una de les companyies punteres del sector de la restauració amb delivery, “restaurant-pizzeria casual food”, apropant-se més a un concepte gurmet que al fast-food.

Per aconseguir-ho, apostem per adoptar un alt nivell de compromís en matèria de responsabilitat social corporativa, i hem elaborat aquest Codi Ètic, la pedra angular de la responsabilitat social corporativa de Pizzería Carlos.

L’acceptació del Codi Ètic implica l’adhesió a un marc de valors i principis que afavoreixen i garanteixen l’acompliment del treball en un entorn de respecte absolut envers les persones, la societat i el medi ambient.

El Codi Ètic de Pizzería Carlos, que compta amb la total aprovació i el suport del Consell d’Administració, proporciona a tots els empleats unes directrius en matèria ètica i de compliment normatiu, que exigeix un comportament empresarial apropiat.

Per a la difusió i la vigilància de l’aplicació d’aquest Codi Ètic i del Model de Prevenció de Delictes, s’ha constituït el Comitè de Compliance, la composició, les funcions i les normes de funcionament del qual estan regulades al Model de Prevenció de Delictes.

En cas d’incompliment, es podran aplicar accions disciplinàries, independentment del càrrec que s’ocupi a la Companyia. Per tant, seran d’aplicació tant per als empleats com per als directius.

Àmbit d’aplicació

Pizzería Carlos considera la seva reputació i imatge com uns dels seus actius principals, i és conscient de la importància que té la seva relació amb els clients, els proveïdors, els empleats, els col·laboradors, els directius i, fins i tot, les administracions públiques amb les quals es relaciona. Per tant, és fonamental que tots respectem el Codi Ètic i les lleis que regulen la nostra activitat.

El Codi Ètic de Pizzería Carlos va dirigit als seus empleats, consellers, directius i, en general, a tot el personal de Pizzería Carlos, independentment de la posició que ocupin i del lloc on desenvolupin la seva feina.

Aquest Codi Ètic és de compliment obligat per a tots els empleats, directius, agents i col·laboradors de Pizzería Carlos, cadascun dins de les seves competències.

A aquest efecte, tots els subjectes obligats del Codi Ètic i del Model, i qualsevol tercer que es relacioni amb Pizzería Carlos i s’hagi acordat la seva adhesió, signaran una clàusula d’adhesió que figura com a Annex a aquest Codi Ètic, per separat o inclosa als contractes corresponents.

Així mateix, fruit del compromís ètic de Pizzería Carlos, la Companyia dirigeix aquest Codi Ètic de forma extensiva a qualsevol persona física o jurídica amb la qual Pizzería Carlos entauli una relació, independentment de la seva naturalesa, sempre que sigui necessari per al compliment de la seva finalitat.

Els criteris de conducta que recull aquest Codi pretenen establir unes pautes generals de conducta que orientin la manera d’actuar durant la relació amb Pizzería Carlos.

Aquest Codi no pretén incloure totes les situacions possibles que puguin sorgir en l’àmbit professional, sinó establir unes pautes mínimes de conducta que han d’orientar tots els administradors, directius, empleats i col·laboradors en la seva manera d’actuar durant l’acompliment de la seva activitat professional.

A més del Codi, els directius, administradors, empleats i col·laboradors hauran d’evitar qualsevol conducta que, tot i no violar cap llei, pugui perjudicar la reputació de la companyia o afectar de manera negativa els seus interessos, reputació i imatge pública.

Valors essencials i pautes de conducta a Pizzerías Carlos

La constància, l’esforç, la il·lusió i la humilitat són els valors que transmeten els socis fundadors a l’inici de l’activitat, que han servit de base per a la cultura d’equip instaurada a la companyia.

Malgrat l’entorn “VUCA” (Volàtil, Incert, Complex i Ambigu) on es troben avui dia totes les organitzacions, els valors en què es basa la nostra cultura ens ajuden a cercar la millora continua i a assumir reptes nous sense descuidar els nostres clients i empleats.

Aquests valors, juntament amb el Codi Ètic, són els pilars fonamentals que guien la Responsabilitat Social Corporativa de la companyia i que fonamenten els nostres principis i normes de conducta.

Compliment de la legalitat

Pizzería Carlos té el compromís de respectar escrupolosament la legislació vigent de qualsevol àmbit geogràfic on desenvolupi la seva activitat empresarial.

Tots els empleats hauran de complir amb la normativa interna de la Companyia i amb la legislació, en tot moment i sense excepcions.

Qualsevol conducta o actuació que derivi en un incompliment del Codi de Conducta o de qualsevol disposició legal que estigui en vigor serà considerat com un incompliment i el Comitè de Compliance podrà aplicar una sanció.

En qualsevol cas, el contingut del Codi de Conducta o de qualsevol altra normativa interna que desenvolupi Pizzería Carlos mai no podrà contravenir el que disposa la legislació vigent.

Per tal d’assolir un alt compromís en la responsabilitat social corporativa, Pizzería Carlos, a través del Comitè de Compliance, posa l’accent en la prevenció i detecció de conductes irregulars o il·lícites de les quals es puguin derivar responsabilitats penals d’acord amb l’article 31 bis del Codi Penal espanyol.

Drets humans i llibertats fonamentals

El respecte pels drets humans i les llibertats fonamentals són dos dels puntals fonamentals en què es basa l’ètica corporativa de Pizzería Carlos.

Pizzería Carlos prohibeix expressament la discriminació per qualsevol motiu, especialment per ideologia, religió, raça, orientació sexual, situació familiar, malaltia o discapacitat, entre d’altres, des de la fase inicial del procés de selecció i definició de perfils i/o funcions.

Si es donés la contractació de menors d’edat per part de franquiciats, Pizzería Carlos exigirà sempre que sigui de conformitat amb la normativa laboral vigent, amb el consentiment dels seus pares o tutors, i als llocs de treball i els horaris que la normativa estableix.

La Companyia promourà la igualtat de tracte entre homes i dones en el sentit d’igualtat d’oportunitats i de condicions laborals, com també de l’accés a la promoció interna, que estarà sempre vinculada a mèrits, competències i capacitats individuals. Aquest apartat també aplica a les condicions retributives, la formació, el seguiment i l’avaluació d’acompliment.

Pizzería Carlos i els seus empleats es comprometran a crear i mantenir un ambient de respecte professional i personal. En aquest context, Pizzería Carlos ha desenvolupat el preceptiu Pla d’Igualtat en les societats on és obligatori pel nombre d’empleats en plantilla.

El Grup Pizzerías Carlos prohibeix expressament l’abús d’autoritat, com també qualsevol conducta o manifestació violenta o que impliqui qualsevol tipus d’assetjament, ja sigui físic, psicològic, sexual, moral, i qualsevol altra conducta que pugui generar un entorn de treball intimidatori, ofensiu o hostil per a les persones.

En aquesta línia, Pizzería Carlos ha implementat una guia de prevenció de l’assetjament i un protocol d’actuació que defineix els principis i pautes d’actuació que han de regir per prevenir i, si s’escau, corregir aquest tipus de conductes.

Mobile view

D’acord amb això, tots els empleats de Pizzería Carlos hauran de:

  • Comunicar al seu superior jeràrquic directe qualsevol situació que pugui incomodar a qualsevol empleat o a ells mateixos.

  • Tractar amb respecte i educació la resta d’empleats.

  • Conèixer els costums locals i d’educació dels països on realitzen la seva activitat professional.

Els empleats de Pizzería Carlos no hauran d’:

  • Aguantar o permetre cap situació d’assetjament.

  • Utilitzar paraules de mal gust, despectives o pejoratives envers ningú.

  • Utilitzar els recursos i eines corporatives amb la finalitat d’ofendre ningú, ni per accedir o compartir cap document o material de mal gust.

Pizzería Carlos adoptarà les mesures adients per promoure i aconseguir la conciliació professional i familiar de tots els seus empleats.

La companyia respectarà el dret de lliure associació de les persones, el de sindicació i el de negociació col·lectiva, i es relacionarà amb els seus empleats de conformitat amb la legislació laboral, els costums i les pràctiques locals.

Prevenció de Riscos Laborals i Salubritat

Pizzería Carlos entén que la prevenció de riscos associats a les seves activitats és un objectiu prioritari i estratègic en la gestió de la Companyia. Per tant, els seus integrants s’han d’esforçar al màxim per desenvolupar i promoure comportaments segurs i garantir un entorn de treball saludable, amb equipaments i condicions de treball segurs per a tothom.

Per aquet motiu, Pizzería Carlos ha de complir amb la legislació vigent en matèria de prevenció de riscos laborals. Per fer-ho, la Companyia implantarà el Pla de Prevenció, de conformitat amb el que estableixi la legislació vigent i el Servei de Prevenció de la mateixa Companyia, que podrà ser propi o aliè en funció de les necessitats de cada moment.

Mobile view

El Pla de Prevenció comprendrà un seguit d’instruments per tal d’aconseguir la prevenció dels riscos laborals de la manera més efectiva possible. Aquests instruments seran, com a mínim, els següents:

Avaluació de riscos laborals.

Planificació de l’activitat preventiva.

Informació i formació dels empleats.

Pla d’evacuació i d’emergències.

Reconeixements mèdics.

Així mateix, la Companyia ha de garantir les millors condicions de treball per al seu personal, com també per als treballadors externs que hi hagi a les oficines.

Tot el personal haurà de disposar de formació i qualificació teòrica i pràctica en mètodes de treball segurs i integrar la seguretat com a part de les seves responsabilitats laborals.

Mai no es podran comprometre els procediments de seguretat per donar prioritat al compliment d’objectius operacionals.

No es tolerarà cap comportament insegur que pugui afectar la seguretat pròpia, de companys o de tercers. Cal respectar les instruccions donades per la Companyia en relació amb aquesta matèria.

Medi ambient

Pizzería Carlos té un compromís ferm amb el respecte al medi ambient. Per això, en la mesura de les seves possibilitats, intentarà reduir o generar el menor tipus de contaminació o residus per al desenvolupament adequat de la seva activitat.

Així mateix, la Companyia fomentarà entre els empleats una cultura d’utilització responsable dels recursos naturals i energètics.

Aquest compromís tindrà com a objectiu principal minimitzar tant com es pugui l’impacte negatiu generat en l’entorn on Pizzería Carlos desenvolupi la seva activitat corporativa.

Regals, obsequis o atencions

Com a regla general, els regals, obsequis o atencions s’acostumen a fer com a mostra de gratitud, o per enfortir una relació existent amb una companyia o un empleat.

Tanmateix, l’intercanvi de regals, obsequis o atencions, segons la interpretació que se’n faci, pot generar situacions de conflictes d’interès o de corrupció o suborn.

Pizzería Carlos prohibeix expressament qualsevol tipus de suborn mitjançant l’oferiment o la recepció de regals, obsequis i atencions amb l’objectiu d’influir en les decisions de l’administració pública, qualsevol organisme o altres empreses per aconseguir un avantatge indegut per a la Companyia o un perjudici per a un competidor.

Qualsevol regal, obsequi o atenció que s’ofereixi o es rebi que tingui un valor econòmic superior a 200 euros s’haurà de comunicar al Comitè de Compliance.

Totes les normes i directrius en aquesta matèria es regulen detalladament en el Protocol Anticorrupció i són de compliment obligat, formant part d’aquest Codi Ètic i, per tant, amb la mateixa posició jeràrquica en la normativa interna de Pizzería Carlos.

Conflictes d’interès

Pizzería Carlos manté una relació amb els seus empleats basada en la confiança i lleialtat per a la consecució d’uns interessos comuns.

El conflicte d’interès s’origina quan els interessos personals dels empleats entren en col·lisió o interfereixen, tant de manera directa com indirecta, en el compliment ètic i responsable de les funcions que desenvolupen com a empleats de la Companyia.

En aquest context, tots els empleats de Pizzería Carlos hauran de prevenir i evitar els possibles conflictes d’interès a través de la renúncia expressa a la representació de Pizzería Carlos en les operacions comercials, les preses de decisió o les relacions contractuals en què hi hagi un interès personal directe o indirecte.

Com que de vegades és difícil valorar si una situació determinada pot generar un conflicte d’interès, l’empleat haurà de traslladar el seu dubte al superior jeràrquic directe o al Comitè de Compliance perquè adoptin la decisió més adient en cada situació.

Relació amb la societat

I. Finançament de partits polítics

Pizzería Carlos no realitza ni realitzarà de manera directa ni indirecta cap aportació dinerària o en espècie a cap partit polític, representant, candidat o similar de cap país.

II. Donacions

Pizzería Carlos només podrà realitzar donacions destinades a la beneficència o a la col·laboració en projectes o obres socials amb ONG, fundacions o altres entitats que tinguin finalitats socials. Tots els aspectes relacionats amb les donacions i els patrocinis estan regulats pel Protocol Anticorrupció.

III. Lluita contra el blanqueig de capitals

Amb l’ampli desenvolupament del comerç a nivell global, el blanqueig de capitals s’ha instaurat com un dels problemes més grans als quals s’exposen les empreses durant el desenvolupament de les seves relacions comercials o contractuals.

El blanqueig de capitals es defineix com la participació en qualsevol activitat que tingui com a finalitat adquirir, posseir, controlar, utilitzar, convertir, transferir, ocultar o disfressar la naturalesa, l’origen, la localització, la disposició, el moviment o la propietat de béns o drets sobre béns, sabent que procedeixen d’una activitat delictiva o de la participació en ella.

Per prevenir aquestes conductes, els empleats de Pizzería Carlos hauran d’identificar correctament els potencials clients, ja siguin persones físiques o jurídiques, mitjançant la sol·licitud de documentació identificativa i societària.

Així mateix, caldrà anar amb molt de compte amb les despeses extraordinàries, inusuals, en efectiu, o les que tinguin origen en comptes bancaris situats a paradisos fiscals.

En cas de dubte o sospita, els empleats hauran de posar en coneixement del Comitè de Compliance aquesta situació.

IV. Relació amb l’Administració Pública

Pizzería Carlos prohibeix qualsevol tipus de suborn o pagament de facilitació a funcionaris públics, tant nacionals com estrangers.

Així mateix, la Companyia tampoc no tolerarà l’exercici de pressions o influències indegudes per part dels empleats com a conseqüència de l’existència d’una relació personal amb qualsevol funcionari públic.

V. Compliment de les obligacions i col·laboració amb les autoritats

Pizzería Carlos complirà puntualment i diligentment amb les seves obligacions en matèria fiscal i tributària.

De la mateixa manera, tots els empleats mantindran una col·laboració total amb les autoritats competents quan, per qualsevol motiu, Pizzería Carlos sigui inspeccionada o verificada.

Relació amb clients i proveïdors

Amb el client

Per a Pizzería Carlos, els clients són el centre del seu negoci i, per tant, en tota la relació amb ells se’ls tractarà de manera justa, i amb respecte, educació i honestedat.

Els empleats hauran de perseguir en tot moment el màxim nivell d’excel·lència i qualitat en els serveis prestats als clients.

En tot cas, la relació amb ells es portarà a terme respectant la normativa legal vigent, com també la normativa interna de la Companyia.

Pizzería Carlos no tolera cap tipus de pagament o sol·licitud de factura fora del que estipula el contracte amb el client.

Amb els proveïdors

Els proveïdors han sigut i són actualment un dels principals engranatges de l’exponencial desenvolupament que ha experimentat Pizzería Carlos durant els darrers anys. És per això que Pizzería Carlos promourà l’establiment de relacions basades en la confiança, la transparència i el respecte mutu.

Pizzería Carlos promourà uns processos de selecció de proveïdors cercant el màxim benefici, sense incórrer en conflictes d’interès ni imparcialitat.

Si considerés necessari augmentar el control i la vigilància, en determinats processos de selecció Pizzería Carlos podrà realitzar les corresponents due diligence en matèria financera o penal, entre d’altres.

Així mateix, la Companyia promourà l’adhesió a aquest Codi de Conducta mentre duri la relació contractual entre ambdues parts. Els proveïdors hauran d’acceptar expressament el respecte als drets humans i les llibertats fonamentals de tot el seu personal contractat.

Si, durant el transcurs de la relació contractual, un proveïdor considera que té lloc qualsevol incompliment del contingut d’aquest Codi de Conducta, es podrà dirigir, de bona fe, al Canal de Denúncies per traslladar la seva queixa, garantint la total confidencialitat.

Finalment, com a mesura de compromís amb la responsabilitat social corporativa, Pizzería Carlos acceptarà les clàusules de compliment que incloguin els proveïdors en els contractes subscrits.

h) Defensa de la competència

La Companyia promourà la lliure i lleial competència en el mercat a través la honestedat i transparència en l’exercici de la seva activitat.

No es toleraran les pràctiques restrictives de la competència, entre les quals destaquen el repartiment de mercat, la realització d’acords entre competidors o l’intercanvi d’informació.

Així mateix, l’activitat comercial de Pizzería Carlos complirà en tot moment amb la normativa aplicable en matèria de defensa de la competència.

Pizzería Carlos rebutjarà qualsevol informació sobre els competidors que s’hagi obtingut de manera il·legal o violant la seva confidencialitat. D’altra banda, els empleats s’abstindran de difondre informació falsa o sospitosa sobre els competidors.

Qualsevol empleat que detecti una vulneració en matèria de defensa de la competència ho haurà de posar en coneixement del Comitè de Compliance.

i) Confidencialitat i tractament de la informació

Els empleats hauran de manejar la informació de forma precisa, veraç i clara, ja que constitueix un dels actius principals i més importants de la Companyia.

Els empleats de Pizzería Carlos tenen l’obligació de protegir la confidencialitat de la informació generada al si de la Companyia, tant durant el transcurs de la relació laboral com un cop extingida aquesta.

Una vegada finalitzada la relació laboral, l’empleat haurà de retornar tot el material que hagi tingut al seu poder fins a aquell moment.

Els empleats només hauran d’utilitzar la informació que se’ls proporciona, únicament i exclusivament, per a l’acompliment correcte de la seva feina.

En qualsevol cas, els empleats no podran:

Pizzería Carlos considerarà com a confidencial la informació següent:

Per últim, les transaccions econòmiques realitzades en el desenvolupament normal de l’activitat de Pizzería Carlos quedaran enregistrades en els corresponents sistemes o eines facilitats per la Companyia.

j) Protecció de dades

La Companyia vetllarà pel respecte i la integritat de les dades de caràcter personal i familiar, tant dels empleats com de qualsevol client, col·laborador o tercera persona.

En qualsevol cas, el tractament de les dades de caràcter personal recaptades requereix el consentiment exprés del seu titular.

Els empleats hauran de complir amb els procediments que estableix la Companyia per garantir l’emmagatzematge correcte de les dades personals. Així mateix, mantindran la confidencialitat de qualsevol dada que hagin obtingut.

En tot cas, qualsevol titular de dades personals podrà:

Qualsevol incidència relacionada amb el tractament correcte de les dades personals o la seva confidencialitat s’haurà de comunicar de manera immediata al superior jeràrquic directe.

k) Propietat intel·lectual i industrial

L’àmbit d’activitat desenvolupat per Pizzería Carlos a través de la tecnologia i Internet comporta una sèrie de riscos de vulneració dels drets de propietat intel·lectual i industrial.

En aquest context, Pizzería Carlos prohibeix la infracció deliberada dels drets dels titulars o autors protegits per la propietat intel·lectual i industrial.

Així mateix, tots els empleats evitaran la utilització de software, patents, marques o signes distintius o qualsevol altre que estigui protegit per la propietat intel·lectual o la propietat industrial si no tenen el consentiment exprés del titular o autor.

Pizzería Carlos serà propietari i tindrà els drets d’ús i explotació de la propietat intel·lectual i industrial generada amb els recursos de la Companyia en el desenvolupament normal de la seva activitat, com per exemple vídeos, informes, estudis, software, etc.

En tot cas, el software emprat en els equips i les eines de Pizzería Carlos haurà de tenir les llicències activades i amb les credencials corresponents.

l) Imatge corporativa

Un dels principals actius de Pizzería Carlos és la bona imatge i reputació que té al mercat per la confiança dipositada pels clients, els empleats, els proveïdors i tota la societat en general.

Tanmateix, la bona imatge i reputació obtinguda per Pizzería Carlos pot enfonsar-se de la nit al dia. És per aquet motiu que tots els empleats de Pizzería Carlos hauran d’esforçar-se al màxim, tant en l’àmbit personal com en el professional, per preservar i garantir en el temps la bona imatge i reputació assolida per Pizzería Carlos.

En tot cas, no es permet als empleats realitzar comentaris despectius, difamatoris o que revelin informació confidencial.

OBLIGACIÓ DE DENUNCIAR I CANAL DE DENÚNCIES

Els administradors, directius i empleats de Pizzería Carlos estan obligats a informar al Comitè de Compliance de qualsevol fet del qual tinguin coneixement que pugui constituir un delicte o un incompliment del Codi Ètic.

Aquesta obligació s’estén també als agents de Pizzería Carlos i als seus col·laboradors.

L’incompliment de les obligacions establertes en aquest apartat constituirà una sanció molt greu en el sistema disciplinari de la Companyia.

Qualsevol persona que tingui coneixement d’algun fet que pugui constituir un delicte o un incompliment del Codi de Pizzería Carlos podrà adreçar-se al Comitè de Compliance per qualsevol dels mitjans següents, tal com regula el Protocol del Canal de Denúncies:

Així mateix, es podran dirigir consultes, dubtes, queixes o suggeriments al Comitè a través del mateix correu (compliance@pizzeriascarlos.es)

ENTRADA EN VIGOR, DIFUSIÓ I PUBLICITAT, FORMACIÓ

Aquest Codi Ètic entra en vigor el dia quan el Consell d’Administració l’aprova, té vigència mentre no s’aprovi la seva anul·lació, i s’haurà de publicar sense annexos a la pàgina web corporativa al més aviat possible.

El contingut d’aquest Codi Ètic serà objecte de formació obligatòria entre tots els seus obligats.

El revisarà i actualitzarà periòdicament el Comitè de Compliance, òrgan encarregat de la seva elaboració i revisió.

Les aprovacions definitives de cadascuna de les actualitzacions del Codi Ètic les realitzarà el Consell d’Administració de Pizzería Carlos a proposta del Comitè de Compliance.

ANNEX

Clàusula d’adhesió

Per la present, declaro haver tingut accés i tenir el compromís de complir el Codi Ètic de Pizzería Carlos, els seus Annexos i el Model de Prevenció de Delictes i els seus Annexos.

[Aquesta clàusula serà signada, per separat o inclosa als contractes corresponents, per tots els subjectes obligats del Codi Ètic i del Model, i també per qualsevol tercer que es relacioni amb Pizzería Carlos i aquestes normes prevegin expressament la seva adhesió obligatòria.

Aquestes adhesions seran arxivades pel Comitè de Compliance.]